بازاریابی

بازاریابی و فروش

موفقیت شرکت نایک با بازاریابی

بعضی مواقع بجای توضیح دادن چیزی بهتر است بگوییم چکار می کند .

در سال 1984 سانی واکارو بازاریاب شرکت نایک توانست با مایکل جردن بزرگترین قرار داد تاریخ کفش را ببندد این در حالی بود که مایکل جردن اصلا تمایلی  به قرار داد بستن با شرکت نایک نداشت  و در عوض بیشتر راغب بود با آدیداس قرار داد ببندد.

شرکت نایک هرساله با سه بازیکن بسکتبال قرار داد می بست. ولی سانی معتقد بود به جای سه قرار داد ضعیف یه قرار داد قوی با مایکل جردن ببندد .

شرکت نایک در مقایسه با آدیداس و شرکت کانورس شانس کمتری داشت و بیشتر بازار دست آن دو شرکت بودند.

اما چرا نایک تونست با مایکل جردن قرارداد ببندد؟

وقتی شما بتوانید به یک محصول شخصیت بدهید آن وقت میتوانید بیشترین فروش محصول را داشته باشید.

شرکت نایک مثل بقیه شرکت ها عمل  نکرد بلکه با ساختن کفش مخصوص مایکل جردن به نام «ایر جردن» به کفش شخصیت و  جان داد و همین باعث شد بیشترین فروش تاریخ کفش را رقم بزند که در سال اول 164 میلیون دلار فروش داشت .

در تعریف بازاریابی،  وظیفه اصلی بازاریاب خلق ارزش برای مشتری هست و نه فقط مخابره ارزشی که از قبل تعیین شده.

در این داستان شما می بینید که سانی بازاریاب شرکت نایک چیز جدیدی را خلق کرد و مانند بقیه عمل نکرد به این معنی که شرکت ها وقتی تبلیغی می سازند آن محصولی که مناسب همه هست تبلیغ می کنند.

ولی شرکت نایک هم به کفش شخصیت داد و هم خود مایکل را در چشم ببینده بزرگ کرد به صورتی که در تیزر های تبلیغاتی مایکل را انسان با اراده معرفی می کرد و نه به صورت مصنوعی بگوید که با پوشیدن کفش انسان خوبی هست واقعیت را بیان کرد .

وقتی مشتری ببیند واقعیت و حقیقت بیان می شود به شما اعتماد می کند و محصول شما را می خرد.

 و اینجا بود که کفش ایر جردن در سال 2018   4 میلیارد دلار فروش داشت.

بازاریابی مهمترین بخش یک کسب و کار هست .

قلب تپنده کسب و کار بازاریابی ست.

بیشتر شرکت ها به بازاریابی اهمیت نمی دهند و بیشتر رو تولید کار می کنند.

که نتیجه آن ورشکستی هست و در صورتی که حتی اگر محصول شما بهترین باشد.

نکته مهم در این داستان خلق ارزش بود که نایک به خوبی توانست آن را انجام دهد .

در مقالات بعدی بیشتر در این مورد صحبت می کنیم./ک

بستن منو